Napozzunk, vagy ne napozzunk?

napozásAhogy közeledik a nyár egyre gyakrabban jelennek meg cikkek a napozás ártalmas, veszélyes következményeivel kapcsolatban, melyek kimerítő részletességgel ecsetelik a bőröregedést elősegítő hatását, a melanoma kialakulásának ezzel kapcsolatos gyakoriságát. Azt gondolom, hogy ezeket valóban komolyan kell venni, de ugyanakkor nem szabad megfeledkezni a napsütés szervezetre gyakorolt előnyös hatásairól sem. Ahhoz, hogy a szervezetünkben D-vitamin képződjön napozni kell, és ez csak egy azokból a létfontosságú élettani hatásokból, amelyekre szükségünk van. A kérdés tehát nem az, hogy menjük-e napra vagy sem, hanem sokkal inkább az, hogyan tegyük ezt.

 

Néhány szempont, amit érdemes megfontolni:
1. Kövessük a fokozatosság elvét: türelmesen szoktassuk a bőrünket a napozáshoz, kezdetben szűrt fénynél sütessük magunkat.
2. Délelőtt 11 és délután 3 óra között ne feküdjünk ki  a napra.
3. Vegyük figyelembe a bőrünk típusát a védekezésnél és válasszunk megfelelő erősségű fényvédőt és persze olvassuk el alaposan a használati utasítást is.
4.Tiszta ápolt bőrrel napozzunk, ne égessük bele a mitesszereket, arcfestéket.
5.Pótoljuk az elveszett folyadékmennyiséget, fogyasszunk sok folyadékot és különös gonddal hidratáljuk a bőrünk napozás után.

Milyen napvédő krémet használjunk?

Azok a napvédő krémek a legbiztonságosabbak, melyek fizikailag védenek. A kémiai fényvédők károsak lehetnek. Általában a napvédő krémeken feltüntetik, hogy fizikai vagy kémiai napvédő krém, ám ha mégsem, akkor az összetevőkből erre könnyedén következtethetünk.

A kémiai fényvédők leggyakoribb összetevői, melyektől jobb távol tartani magunkat:
- Retinol és annak származékai (retinyl palmitát)
- Oxybenzon és annak származékai
- Octocrylin
- Oxtinoxatre
- OMC
- Avobenzon
- Homosalate
- Oxtisalate