A szépségipar 65 éve

A szépségipar 65 éve – a harisnyakrémtől a botoxig

Óriásit fordult a világ 65 év alatt – ez alól a szépségipar sem kivétel. A kozmetikumok összetétele, technológiája, a kezelések mikéntje, a smink- és hajdivat koronként más és más. Egyvalami azonban ugyanaz: mi, nők, mindig szépek akartunk lenni, és ez ma sincs másképp!

40-es évek:  nőiség és bátorság

BergmanA II. világháború a nők társadalmi helyzetét teljes mértékben megváltoztatta. A férfiak távolléte miatt a nők rákényszerültek, hogy férfiszerepet vállaljanak otthon és a munkahelyükön. A kemény idők a megjelenésben is visszaköszönnek. A smink a nőiség fontos kifejezőeszköze, megengedhető luxus. A női ruhatár alapdarabja, a harisnya hiánycikké vált, ezért 1940-ben Max Factor bemutatta a „harisnyakrémet” (stocking cream), egy alapozókrémet, amely a lábon harisnya hatását keltette. Az elkövetkező években hasonló termékek sora látott napvilágot, Helena Rubinsteintől Elizabeth Ardenig mindenki elkészítette a maga változatát.
1949-ben a Schwarzkopf bevezeti a Schauma sampont – minden idők legnépszerűbb samponját.

 

 

50-es évek: illatfelhőben

MonroeA háború utáni optimizmust a színek robbanása fejezte ki – a filmektől kezdve, a bútorokon át a ruhákig és a sminkig. Mivel kevés a férfi, a nők a lehető legtöbbet hozzák ki a szépségükből a férjhez menés reményében. A nők visszatérnek a háztartáshoz, a technológiai fejlődés pedig olyan eszközökkel szolgál, amelyekkel időt spórolnak, több idejük jut önmagukra. A luxuskozmetikai márkák robbanásszerű fejlődése jellemzi ezt az időszakot. Az Avon-tanácsadónők is elindulnak világhódító útjukra. Az ötvenes években a nők nem vásároltak maguknak parfümöt – csak ajándékba illett kapni a férjüktől vagy udvarlójuktól. Estée Lauder zseniális marketingfogást eszelt ki: 1953-ban a Youth Dew parfümöt fürdőolaj formájában dobta piacra – ezt immár a nők maguknak is megvehették, és parfüm gyanánt használták. Ehhez az illathoz fűződik a történet, mely szerint Mrs. Lauder mintegy véletlenül az áruház szőnyegére csöppentette az illatot, amivel eladási csúcsokat döntött.
1954: A Fa-termékcsalád bevezetése – természetesen elsőként a híres szappannal.
1957: A szempillaspirál elnyerte mai formáját – nincs többé szükség külön kis kefére a festék felviteléhez! A bevezetés Helena Rubinstein nevéhez fűződik, aki szerint „Nincsenek csúnya nők, csak lusták!”

 

 60-as évek: a hangsúly a szemeken van

twiggy60A sminktrendek túlzóak, a Swinging London stílus tarol. Az első csontsovány topmodell, Twiggy testesíti meg legjobban e stílust. Elizabeth Taylor a Kleopátra című mozifilm főszerepével divatba hozta a Kleopátra-szemeket, melyek elkészítéséhez vastag fekete szemkontúr dukál. A műszempilla nélkülözhetetlen kellék a divatkövetők számára – akárcsak Vidal Sassoon forradalmi bubifrizurája. A halvány színű ajkak az űrutazástól ihletett fémes, hideg gyöngyházfényben ragyognak. Az első DHA-tartalmú önbarnítók, melyek a bőr felszíni rétegét színezték meg, a 60-as években jelentek meg a polcokon.
1960: Bevezetik az első korrektorbalzsamot – az első BB krém –, amely egyszerre szolgál az irritált bőr megnyugtatására és a bőrpír elfedésére.
1963: A Nivea Milk testápoló tej egy újfajta állag, az emulzió megalkotásával megreformálja a testápolást. Ezzel a folyékony krémmel immár a Nivea az egész testet kényezteti. Szintén 1963-ban mutatja be a Revlon minden idők első púder formájú arcpirosítóját.

 

 

70-es évek: természetes megjelenés

70 es evekA női felszabadítási mozgalmak időszakában ellenszenvet vált ki a szépítkezés, mely a férfiak figyelmének felkeltését célozza. A nők azt is felismerik, hogy a szépségipart a férfiak irányítják, és a vörös rúzst természetes megjelenésre cserélik. A melltartókat elégetik, a hónaljat és a lábakat nem borotválják. A fekete kultúra terjedése ellenére – melyet az afrofrizura népszerűsége szimbolizál – a kozmetikai cégek nem érzik szükségét, hogy színes bőrűek számára is fejlesszenek termékeket. Ezekben az években lép elő a szomáliai születésű Iman a világ első fekete bőrű szupermodelljévé. 1973: „Mert megérdemlem” – a L’Oréal Paris szlogenjének születése a McCann Erickson 23 éves reklámszövegíró-nőjének tollából. 1978: a La Prairie luxuskozmetikai márka Cellular-termékcsaládjával debütál. Az Exkluzív Sejt Komplex a márka titkos fegyvere a bőröregedés elleni küzdelemben, mely a La Prairie szinte minden termékében jelen van, és sejtszinten segíti elő a bőr természetes regenerációját.

 

80-as évek: hiúság és dekadencia

Szépségipar 80A materializmus idején a glamúros stílus testesíti meg a gyors meggazdagodás korszellemét.  Az állatok jogainak védelmében fellépők a kozmetikai ipart támadják. A kedélyeket a The Body Shop csillapítja: az alapító, Anita Roddick célja a természetes összetevők felkutatása és állatkísérletektől mentes kozmetikumokban való alkalmazásuk. Miközben felhívja a figyelmet a hátrányos helyzetű közösségekre és a globális problémákra, leteszi a tudatos vásárlás alapjait.
1982: Megszületik a kozmetikai ipar első regeneráló terméke, az Estée Lauder Advanced Night Repair szérum. Ezzel együtt új kategória jön létre, az arcápoló szérumoké, melyek koncentráltan tartalmazzák a hatóanyagokat, és az arctisztítás, valamint krémezés közé iktatnak be egy plusz lépést.  
1983: A tretinoin nevű retinolszármazék bőröregedés elleni hatékonyságát kutatással támasztják alá. Ez mérföldkő a ránckezelésben, hiszen a retinol a mai napig az egyetlen hatóanyag, melynek ránccsökkentő hatékonysága vitán felül áll.

 

 

 

 

90-es évek: megoldás minden életkorra

Szépségipar 90 es évekA kozmetikumokkal szemben támasztott elvárások a szépségipar tudományos fejlesztését ösztönzik. Az alapozó immár nem csupán fed, hanem szétszórja a fényt, csökkenti a ráncokat és még sorolhatnánk. A test feszesítése, a cellulit csökkentése fókuszba kerül. Ez a szupermodellek évtizede: Cindy Crawford, Linda Evangelista, Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Christy Turlington, Kate Moss világhírnévre tesznek szert. A hírességek sminkje iránti érdeklődés nyomán vezető sminkmesterek, mint például Bobbi Brown saját márkás termékeket dobnak piacra. Mindenféle bőrszínre, minden korosztály számára kínálnak megoldást. 1992-ben használtak először AHA-savakat (alfa-hidroxi-sav) a bőrápolásban. Hatékony, ugyanakkor kíméletes bőrfelszín-megújítást, a bőrfelszíni elszíneződések halványítását, apróbb ráncok és egyenetlenségek csökkentését tették lehetővé.
1995: Magyarországon is megjelenik a sminktetoválás, vagy akkori nevén tartós smink. Ekkor még az erős színek, határozott, markáns vonalak jellemezték a módszert, amelynek eredménye gyakorlatilag valódi sminket jelentett.

 

2000-es évek: a fiatalság megőrzése

Szépségipar 2000Az öregedésgátló és ránctalanító készítmények viszik a pálmát. A kis beavatkozással megoldható, úgynevezett minimál invazív eljárások egyre népszerűbbek. A hosszabb felépüléssel járó beavatkozások közül is a bőr saját folyamatait serkentő, úgynevezett kollagénindukciós kezelések kerülnek előtérbe a plasztikai sebészeti beavatkozásokkal szemben, mint például a frakcionált lézerkezelés.
2002: Hódító útjára indul a botox. Kimutatták, hogy az ingerületátvitel blokkolása nem jár az idegvégződések károsodásával.

 

 

 

Forrás: www.nlcafe.hu, Írta: Fodor-Kassai Mónika